Popüler Sinema

Paylaş
Eleştiriler

Ay’da İlk İnsan

Ay’da İlk İnsan
(7.5/10)
Yazar: Deniz Ali Tatar

Oscar’ın 2019 sezonuna yavaş yavaş girmeye başladık dese, yeridir.  Ve Oscar yarışına kesin gözüyle baktığımız filmlerden bir tanesi daha vizyona merhaba dedi.  Tüm dünya bu olaya kilitlenmişti: Uzaya giden ilk insanlar! Yıllar 1960-1960 arası… Astronot Neil Armstrong aya adım atan ilk insan olarak, korkusuzluğu ve liderliğiyle yıllarca konuşuldu. Yönetmen Damien Chazelle’in senaryosuyla Armstrong’un hikâyesi yeniden beyazperdeye aktarıldı. 


“Whiplash” ve “La La Land” filmleriyle sinemada kendine oldukça güzel bir yol çizen Chazelle’e yeni filmi “Ayda İlk İnsan” da Ryan Gosling,  Claire Foy, Jason Clarke ve Kyle Chandler gibi isimler oyuncu kadrosunda eşlik ediyor. James R. Hansen’ın biyografik kitabı “First Man: The Life of Neil A. Armstrong" dan uyarlanan film, 61-69 yılları arasında Neil Armstrong’un NASA temelli aya gidişini konu alırken; Armstrong’un aile içi yaşamına, ülkenin uzay için verdiği bedellere ve ABD’nin SSCB’ye karşı verdiği uzay yarışına da odaklanıyor.


Damien Chazelle’in yönetmenliğini üstlendiği ilk üç film müzikal türünde olduğu için, yeni filmi merak ediliyordu. Müzikalden biyografiye geçmek zor bir seçim olsa gerek dememek elden değil. Ama ikisinin de özelinde yaşanmışlıklar var ve bu parlayan bir nokta... Chazelle’in yeni tür denemesinde yer yer başarıya rastlarken, yer yer sıkıntılar karşımıza çıkıyor. Filmin bir çok yerindeki kamera kullanımında kameranın hızlı hareketleri, oldukça kötü imaj çizmiş. Kimi zaman kameranın aktüel hale gelip bir aktör oluşunu da sevdim. Chazelle’in efsane kamera hareketi olan “Pan” ile ilgili bir çalışma yapmasını özellikle beklerdim. Tabi yine kendine haz kullanımlardan faydalanıyor Chazelle, fakat bu filmin farklı bir tür olduğunun farkında ve bunun bilincinde bu filmi ilerletmesi çok güzel bir şey. Film, teknik anlamda günümüz teknolojisinden faydalanmamaya çalışmış neredeyse. Aslında geçmişte geçen bir hikaye olduğu için nostaljik tarzda ilerlemesi güzel bir fikir olmuş. Fakat bu durum, görüntü yönetiminde ve teknikte başarısız bir durumu gözler önüne sermiş. 


Giriş sahnesi oldukça hareketli başlıyor ve uzaya çıkma çalışmaları başlıyor. İlk sahnede başlayan heyecan, filmin ilerleyen kısımlarında da yer alıyor. Hele ki özellikle uzaya çıkış sahneleri, oldukça yüksek ritimde. Bir yandan cenaze sahneleriyle de ritim yavaşça düşüyor. Özellikle başarıyla işlenmiş olan Armstrong için acı bir hikaye olan kızının kaybı, filmin yumuşak tarafı… Gerçek hikayeden kaleme alınan kitap, başarıyla senaryoya aktarılmış durumda. 


Bir oyuncu için en zoru, tarihte varlığı olan ve topluma mal olmuş bir kişiliği canlandırmaktır, hele ki bu film bir biyografi filmi ise… Ryan Gosling’in oyunculuk tarzı, birçok filminde oldukça tanıdıktır. Çünkü farklı bir metod oyunculuğu denemeden, düz performanslar sergiler. Özellikle son filmi La La Land’de tamamen izlediğimiz Sebastian değil Ryan’dı… Neil Armstrong performansı için de fazla bir çalışmaya girdiğini söyleyemeyiz belki. Ama özellikle uçuş sahneleri ve kızını hatırlayıp hüzünlendiği sahnelerde oldukça başarılı performanslara imza attığını söyleyebilmek mümkün. Bu kez yavaş yavaş inanıyoruz Ryan demek istiyorum! Eşi rolündeki Claire Foy’un da sahnelerinde iyi bir canlandırma sergilediğini görebiliyoruz.


Damien Chazelle’in ilk 3 filmi de müzikal filmi olduğu için, oldukça iyi bir müzik kulağı olduğunu söyleyebiliriz. Özellikle bu filmde müzik kullanımı, benim çok beklediğim bir şeydi. Evet, bir biyografi filmi olduğu için müziğe boğulmuyoruz. Bu müziğe boğulmamam durumunu ve müziğin tam da yerinde girişler yaptığını görüyoruz. Chazelle’in diğer filmlerinde de birlikte çalıştığı besteci  Justin Hurwitz, bu filmin müziklerini de özenle hazırlamış.


Ayda İlk İnsan, uzay filmleri arasında kendine büyük bir yer edinemese de, sahne sahne, replik replik bir çok yerinde aklınıza işlenir durumda. Heyecanlanmaya, hüzünlenmeye, yüzünüzde tebessümü hissetmeye hazır olabileceğiniz bir film…


Twitter.com/CarpeDiem_Dali

YORUMLAR

Ziyaretçi Gönder

RÖPORTAJLAR

Kıvılcım Akay: "Belgesel sinema hisl...

Kıvılcım Akay: "Belgesel sinema hisl...

Fırat Sayıcı

Elif Dağdeviren: "Sinema, Türkiye ma...

Elif Dağdeviren: "Sinema, Türkiye ma...

Fırat Sayıcı

ARZU YANARDAĞ: ‘Femme Fatale Kadın’ klişe...

ARZU YANARDAĞ: ‘Femme Fatale Kadın’ klişe...

Mustafa İri

Gezinti

İletişim
Bize Yazın:


Gönder Max. 1000 karakter
Populer Sinema: #txt
Mesaj Gönder:
Gönder Max. 1000 karakter