Popüler Sinema

Paylaş
Eleştiriler

7 Ayyaş

7 Ayyaş
Yazar: Seza Köreken Yalçınkaya

7 Boozers/7 Ayyaş 2019 Rusya yapımı komedi-western filmi. Sergey Kuznetsov’un yazıp yönettiği film özellikle post modern yapısıyla dikkat çekiyor. Bu sebeple filmin Dünya Prömiyerini Cannes Rusya Seçkisi’nde yapması şaşırtıcı değil.


7 Ayyaş western filmlerine yeni bir bakış getiriyor. Hem maceranın anlatılış biçiminin olaylardan çok durumlara dayanıyor olması hem de özellikle sabit planlarda kurulan açılar şimdiye kadar gelen aksiyona dayalı western anlayışını değiştiriyor. Filmin belirsiz bir mekan ve zamanda geçiyor olması da yönetmene özgürlük alanı sağlıyor. Bu noktada filmin jeneriğinden yazı stiline kadar tam bir western filmi havası yakaladığını söylemek gerekir. Karakterlerin ani dönüşümleri sırasında araya giren western görsel efektleri de bütünlüğü bozmuyor ve izleyiciye anlık nostaljiler yaşatıyor.


Kum denizinin içinde ayrı ayrı yollarda olan yedi karakterin yolları kesişiyor ve mit haline gelmiş “o barı” aramaya koyuluyorlar. Söz konusu karakterlerin her biri farklı özelliklerde ama bir noktada buluşuyorlar o da özgürce kendileri olma arzusu. Çölde sudan çok alkol tüketen karakterlerin ne zaman ne yapacağı hiç belli değil. Film izleyiciye Rus bakışıyla ve kültürüyle western keyfi sunuyor.


Belirsiz bir zamanda ve yerde, at yerine bisikletlerin kullanıldığı evreniyle, karakterlerin varoluşlarına dayalı sorularının diyaloglara yansıdığı sahneleriyle tam bir post modern film örneği, 7 Ayyaş. Susuzluktan bitkin düşmüş yaşlı adama sudan daha yararlı bir içecek verir ve sonra plastik şişenin doğada kaybolmaması üzerine uzun bir konuşma yapar. Çok daha sonraki bir sahnede şişenin ömrünün insan ömründen uzun oluşuna işaret eden küçük bir diyalogla karakterlerin asıl arayışlarının isimlerini ölümsüzleştirmek olduğunu anlarız. Yaşlı adamın gençliğinden itibaren biriktirdiği “wanted/aranıyor” afişlerinin ve kendi resimlerine olan takıntısının sebebi de bir anda ortaya çıkmış olur. Her karakterin bu tür ayrıntılarla verilmeye çalışılması, felsefi derinliği olan ve çapraşık yapıya sahip bir durumun western tercihiyle anlatılması post modernizmi işaret ediyor. Başka bir açıdan bakmak gerekirse 7 Ayyaş western kahramanlarının asıl insani arzularını anlatma çabasına girmiş oluyor ki bunu da başarıyor.


Ekibe “yerli” bir kadının dahil oluşuyla film mistik bir yola sapıyor. Karakterlerin başına gelen mistik olaylar lanetten mi yoksa alkolden mi emin olmak pek mümkün değil. Yerli kadının kendini korumaktaki başarısızlığı ve ilk defa bir bisiklet aynasından kendisine uzun uzun bakışıyla film her western filmindeki cinsiyetçiliği de trajikomik bir biçimde izleyicinin dikkatine sunuyor. Yine cinsiyetçilikle alakalı bir başka trajikomik durum ayyaşlardan birinin olaylar boyunca etek giyiyor oluşu. Filmin bu haline toplumsal cinsiyete bir eleştiri olarak bakılabilir.


22.Randevu İstanbul Uluslararası Film Festivali’nde Rusya’yla Buluşma seçkisinde yer alan 7 Ayyaş sinemada yeniliklerden hoşlanan her sinemaseverin görmek isteyeceği bir film. Hikaye açısından komik, şaşırtıcı öğeleri ve süre olarak kısa oluşuyla seyirciyi elinde tutmayı başaran bir yapım. Çok Amerika’ya özgü bir tarzın farklı bir kültürdeki uyarlamasını daha iyi anlayabilmek için tekrar izlenebilir.

 

twitter.com/_cheshirekedisi

YORUMLAR

Ziyaretçi Gönder

DOSYALAR

Öğretmen Filmleri

Öğretmen Filmleri

Gezinti

İletişim
Bize Yazın:


Gönder Max. 1000 karakter
Populer Sinema: #txt
Mesaj Gönder:
Gönder Max. 1000 karakter